Konkurencja na rynku pracy, obniżenie płac i wyraźny spadek
poziomu życia robotników przemysłowych. Takie nierówności
społeczne już na początku XIX wieku zaczęli dostrzegać
filozofowie, ekonomiści, a nawet sami przemysłowcy, którzy winą za
ten stan rzeczy zaczęli obarczać liberalizm, a przede wszystkim
lansowaną przez niego postawę indywidualistyczną.
Socjalizm proponował w zamian niesprawiedliwego społeczeństwa
kapitalistycznego, świadomie zorganizowaną wspólnotę, w której
każda jednostka zajmie należne jej miejsce, a o pozycji społecznej
nie będzie decydowała własność prywatna, jednak talent oraz ilość
wykonanej pracy. U podstaw idei socjalizmu leżała jego istota -
uwspólnotowienie wszystkich środków produkcji tak, aby służyły
wszystkim w jednakowym stopniu. Po raz pierwszy określenie socjalizm
pojawiło się w Anglii w pierwszej połowie XIX wieku, jako
określenie odnoszące się do dążeń w zbudowaniu ustroju społecznego
opartego na zasadzie sprawiedliwości. Za sprawą obszerności tego
nurtu, pojawiły się w jego obrębie różnorakie ideologie, które
nawiązując do idei socjalizmu, przedstawiały różne pomysły na
stworzenie ,,wspólnoty idealnej”. To właśnie te różne koncepcje
dały początek dwóm głównym nurtom: komunizmowi i socjaldemokracji.
Pierwszą powstałą koncepcją socjalizmu, odwołującą się w
swych ideach do dzieła Tomasza Morusa pt. "Utopia” z roku 1515,
był socjalizm utopijny, który jako pierwszy podjął rozważania nad
historyczną rolą klasy robotniczej. Za najwybitniejszych
przedstawicieli tego nurtu uznaje się Claude Henri’ego de
Saint-Simona oraz Roberta Owena, którzy wysuwali odważne koncepcję
dotyczące podziału społeczeństwa m.in na ludzi pracy oraz
próżniaków czy tworzenia państw idealnych, nazywanych industriami
bądź falansterami. W industriach władza miała należeć do
naukowców, a w falansterach, organizacja państwa miała być rzeczą
zbędną ze względu na panujących w nich ład i porządek, wynikający z
pozytywnego oddziaływania na przyrodę. W swoich śmiałych wizjach
stworzenia państwa idealnego, Robert Owen, postanowił wyjechać do
Stanów Zjednoczonych i tam założyć gminę rolniczo-przemysłową,
opartą o główne założenia nurtu socjalizmu utopijnego, który za
główną wadę kapitalizmu uznawał wartość prywatną. Niestety,
eksperyment wdrażania w życie ideologi socjalistycznej, zakończył
się fiaskiem, a gmina zbankrutowała po 4 latach swojej
działalności.
Kolejną koncepcją socjalizmu, była koncepcja dwojga ludzi
uznawanych dziś za ojców współczesnego komunizmu, którzy wspólnymi
siłami w roku 1848 wydali ,,Manifest komunistyczny”. Karol Marks i
Fryderyk Engels, bo o nich mowa, byli radykalnymi zwolennikami
materializmu - poglądu, który zakładał, ze istnieje wyłącznie
materia, a świadomość jest elementem wtórnym. Całkowicie odrzucali
oni koncepcję istnienia Boga, uważając że wszystko można poznać za
pomocą rozumu. Mimo, że Marks nigdy osobiście nie był w fabryce,
wysuwał on odważne poglądy dotyczące zmian w zakresie polityki
oraz uwarunkowań posiadania środków produkcji przez klasę panującą
nad resztą społeczeństwa. Według jego opinii, koncentracja
kapitału w rękach niewielkiej grupy bogatych osób, prowadzi do
likwidacji klasy średniej i tym samym zaostrza walkę klas, z
której w rzeczywistości składa się cała historia współczesna.
Karol Marks dzielił społeczeństwo na kapitalistów, którzy
posiadali środki produkcji oraz proletariat, czyli biednych
robotników, zmuszonych do pracy najemnej. Uważał, że jedynym
wyjściem jest wybuch rewolucji i obalenie kapitalizmu, przez co
zostanie zniesiona własność prywatna a praca stanie się naturalną
potrzebą. Marks wysuwał także pogląd, że socjalizm jest naturalną
potrzebą historyczną, która następuje w wyniku zaostrzenia walki
klas.
Kolejną koncepcją lansowaną przez socjalistów był
rewizjonizm, który rozwijał się równolegle z marksizmem, jednak
nie był on tak radykalny w swoich założeniach. Reformizm odrzucał
teorię walki klas i rewolucyjnego obalenia kapitalizmu, a skłaniał
się ku wymuszeniu na państwie wprowadzeniu powszechnego prawa
wyborczego i przeprowadzeniu reform socjalistycznych. Pierwszym
zwolennikiem reformizmu był Niemiec Ferdynand Lassalle, głoszący
ideę utworzenia socjalizmu państwowego, która zakładała
ponadklasową organizację całego społeczeństwa. Kolejnym
zwolennikiem rewizjonizmu (rewizja poglądów Karola Marksa) był
Eduard Bernstein - autor ,,Zasad socjalizmu i zadań
socjaldemokracji”. Niemiec zauważa w swojej książce, że systemy
kapitalistyczne się demokratyzują, co prowadzi do załagodzenia
walki klas i tym samym pozwala na przeprowadzenie reform w sposób
inny niż rewolucja. To właśnie rewizjonizm stał się impulsem do
powstania jednego z dwóch głównych nurtów socjalistycznych, a
mianowicie socjaldemokracji.
Socjaldemokracja jest jednym z nurtów w ideologi
socjalistycznej, który uformował się jako opozycja do radykalnego
w swoich założeniach marksizmu. Socjaldemokracja proponowała
łagodniejsze rozwiązania gospodarcze i polityczne odnoszące się
do głoszonego przez socjalistów modelu państwa. Socjaldemokraci
dążyli do odrzucenia idei upaństwowienia gospodarki oraz uznania
pluralizmu światopoglądowego, na który nie było miejsca w
totalitarnym komunizmie. Proponowali oni w zamian interwencjonizm
państwowy jako system kontroli społecznej nad różnymi formami
własności w państwie. Nadal głosili oni jednak wizję systemu
idealnego, będącego ucieleśnianiem państwa dobrobytu.
Drugim nurtem socjalistycznym, który okazał się odegrać
niezmiernie ważną rolę, a powstał na bazie pozostałych modeli tej
ideologii, był komunizm, który z początku nie był odróżniany od
pozostałych nurtów, jednak ostatecznie w końcu XIX wieku został
finalnie ukształtowany przez Lenina. Komunizm w przeciwieństwie do
socjaldemokracji, kład ogromny nacisk na rewolucyjne metody
działania, które miały pomóc w zlikwidowaniu podziału klasowego w
społeczeństwie i poskutkować wprowadzeniem bezklasowego systemu
komunistycznego wraz z dyktaturą proletariatu. Na przestrzeni lat
system komunistyczny ewoluował, odchodząc tym samym od
tradycyjnych idei socjalistycznych, totalitaryzował się i
zmieniał. W swojej ostatecznej wersji przedstawił go Józef Stalin,
który w myśl tworzenia doskonałego państwa socjalistycznego
zgładził 43 miliony istnień ludzkich i doprowadził świat na
krawędź wojny nuklearnej.
Socjalizm od samego początku był ideologią z góry skazaną na
porażkę. Ludzie tworzący podwaliny tego systemu, często nie mieli
pojęcia o podstawowych prawidłach ekonomi czy faktycznej sytuacji
robotników przemysłowych, co skutkowało dość marnym potencjałem
socjalizmu w świecie materialnym. Spowodowało to niemalże
całkowite odejście od podstawowych idei podczas tworzenia się
kolejnych nurtów socjalistycznych. Często odwoływano się także do
prawideł rządzących środowiskiem naturalnym, które niemalże nie
miały żądnego przełożenia na systemy gospodarcze. Wszystkie te
czynniki spowodowały, że faktyczny socjalizm jaki wyobrażali sobie
prekursorzy tego systemu nigdy nie powstał, a na jego szczątkach
powstał totalitarny ustrój komunistyczny, którego podniosłych haseł Józef Stalin, Nikita Chruszczow i Wojciech Jaruzelski używali do
wycierania swoich zakrwawionych rąk.
Michał
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz